Thursday, December 24, 2009

“Kenapa Perlu Sekarang? Esok Tak Boleh Ke, Lusa Ke Atau Bulan Depan?”


Kenapa kita perlu ambil insuran sekarang? Pada orang islam : kita berbalik pada rukun Islam yang keenam iaitu Percaya kepada Qada’ dan Qadar. Petikan ini saya ambil dari wikipedia :

“Percaya kepada qada dan qadar adalah mempercayai bahawa segala yang berlaku adalah ketentuan Allah semata-mata.

Allah Sebagai seorang Islam wajiblah kita sedar bahawa kita adalah makluk yang lemah, bahawa Allah itulah yang maha Perkasa dan maha Berkuasa dan segala sesuatu adalah berlaku dengan ketetapanNya sahaja. Lantaran itu kita wajib beriman kepada takdir, bahawa segala sesuatu telah ditentukan oleh Allah.

Walaupun begitu kita masih boleh berusaha dan berdoa kerana dengan limpah rahmatnya, Allah mampu mengubah takdir kita.”.

Oleh itu jelaslah semua yang berlaku adalah dari ketentuan Allah itu sendiri, kita hanya merancang, hanya tuhan yang menentukan. Di dalam dunia ini tiada seorang pun tahu apa yang akan berlaku esok. Kalau kita tahu apa akan berlaku esok kan senang. Esok nak kemalangan hari ni boleh ambil insuran. Tapi malangnya itu takkan berlaku. Kita takkan tahu bila kita akan sakit dan bila kita akan terlibat dalam kemalangan.

Jadi kita haruslah mempersiapkan diri kita hari ini juga sebelum musibah berlaku ke atas diri kita. Saya percaya tiada seorang pun dalam dunia ini mahu kan ianya (musibah) belaku ke atas diri kita. Tapi ini semua ketentuan Tuhan.

Saya ada satu soalan yang perlu anda jawab, bilakah masa yang sesuai untuk kita menanam pokok?

Masa yang sesuai untuk kita menanam pokok sebenarnya adalah hari ini.

Kenapa hari ini? Sebab, esok belum tentu anda ada untuk menanam pokok. Anda harus bermula hari ini untuk mendapatkan hasil yang cepat. Jika anda lewatkan sehari, maka hasilnya juga akan lewat sehari. Kalau sebulan? Hasilnya juga akan lewat sebulan.

Jadi anda janganlah melewat-lewatkan keputusan untuk mengambil insuran hari ini. Kerana ini bukannya akan memberi manfaat kepada diri anda sahaja, malah keluarga anda juga.

No comments:

Post a Comment